De slimme motorrijder heeft voor de winter zijn motor laten ophalen door de dealer en tegen betaling in de winterstalling laten zetten. De dealer brengt hem dan op de afgesproken datum weer bij je terug voor het voorjaar na een grondige check. Dan is het starten en rijden. Wie echter zijn motor thuis de hele winter niet heeft gebruikt, ontkomt niet aan het controleren van diverse zaken. Wat moet je doen?
De accu
Het meest voorkomende probleem is een te zwakke accu, die niet genoeg stroom levert om de motor te starten. Koppel de accu bij voorkeur 24 uur voor de geplande rit aan een acculader of druppellader. Start de motor dan nog niet, dan is een nieuwe accu nodig.
Banden
Met zachte banden stuurt een motor zwaar en minder stabiel. Een halve bar verschil, dus geen 2,5 bar maar 2 bar in de band, merk je absoluut. De bandenspanning kan met een halve bar dalen in drie maanden. Dan is echt geen sprake van een lek. Dus controleren van de spanning is een must en het rijdt zoveel lekkerder.
Remmen
Je zult niet de eerste zijn die na een winterstop ontdekt dat de remmen blijven aanlopen. Door lange stilstand en inwendige vervuiling kunnen remklauwen en remblokken vast gaan zitten. Het wiel draait nog wel rond als je de motor de stalling uitduwt, maar draait opeens heel zwaar na een keer remmen. De remmen lopen aan. Dat betekent meer slijtage en zelfs kans op oververhitting. Ontdek je dat ze aanlopen na een keer de rem inknijpen, maak dan direct een afspraak bij de motordealer voor een check en remreiniging. Negen van de tien krijgt die ze snel weer gangbaar.
Vloeistoffen
Het klinkt als een inkopper: de controle van vloeistofniveaus. Toch geven we deze tip mee voor je checklist. Het gaat om de olie, de remvloeistof, de koppelingsvloeistof en de koelvloeistof. De niveaus daarvan kun je heel goed zelf checken via peilstok en peilglaasjes. De olie van een cardanas is lastiger, maar als er niks onder ligt door lekkage dan is er ook niets uit. De cardanaandrijving verbruikt geen olie, wat een motorblok wel kan doen. Check de niveaus vooral ook na de eerste rit! Na een lange stilstand kan een pakking zijn opgedroogd, waarna die gaat lekken.
Verlichting
Gezien worden is voor elke motorrijder van levensbelang. Daarom rijden we altijd met verlichting aan, maar dan moet die wel werken. Een brandende koplamp en achterlicht is snel te checken, maar controleer vooral ook of richtingaanwijzers en remlicht branden. Vergeet ook niet apart even de voetrem in te drukken. Vervuiling op de remlichtschakelaar kan op die plek voor corrosie hebben gezorgd, waardoor die niet goed meer functioneert. Is dat het geval dan helpt schoonmaken meestal.
Starten maar?
Je drukt op de knop, de startmotor draait rond maar de motor slaat niet aan. Wat nu, wat kun je nog zelf doen? De kans bestaat dat verouderde benzine voor verstopping heeft gezorgd in het brandstofsysteem. Het belangrijkste is dat je de oude benzine uit de tank haalt, verse erin en een reinigingsmiddel voor het brandstofsysteem. Informeer bij de motorhandel welk middel je het beste kan gebruiken. O ja, maak een afspraak om het op te halen in de winkel of bestel online. Coronamaatregelen staan immers nog niet toe dat we frank en vrij winkels mogen bezoeken.
Dealer?
En heb je hier geen zin in of geen tijd voor. Laat je motor ophalen door de dealer voor een inspectie. Realiseer je wel dat het in het voorjaar druk is in de werkplaatsen omdat meer rijders hun motor voor een beurt of reparatie brengen. Dus eigenlijk moet je vroeg van tevoren een afspraak maken. Als je bij mooi weer, zoals nu in maart, contact opneemt kan het maar zo twee tot vier weken duren voordat er tijd is.